کاشی کاری

کاشی کاری

کاشی کاری یکی از شیوه های دلپذیر معماری تزیینی در سرزمین های اسلامی استکه در بیشتر مکانهای شاخص مانند کاخ ها ، عمارتهای شخصی ، مساجد و مقبرهها استفاده شده است.

کاربرد کاشی ها

کاربرد کاشی ها در داخل و خارج بنا به شیوه های متفاوتی به کار رفته است.یکی از انواع کاشی کاری که در جایجای سرزمینهای اسلامی موجود میباشد؛معقلی میاشد.معقلی خود نوعی کاشی کاری است که ازتلفیق آجر با کاشی حاصل میشود.

کاشی کاری معقلی خود مزین به خطوط کوفی بنایی است که با استفاده از این خطوط میتوان اسامی مقدس و یا گل های چند رگی پدید آورد که در اغلب گنبد های یزد مشهود است.کاشی کاری در معماری ایرانی یکی از عناصر تزیینی به شمار میرود.کاشی های کار شده روی گنبد مساجد و بقعه ها بیشتر از رنگ های آبی فیروزه ای ، لاجورد و سفید استفاده شده است.

شرایط اجرای کاشیکاری

اجرای کاشیکاری روی گنبد با توجه به اینکه در معرض تنشهای بیشتری نسبت به سایر قسمتهای بنا میباشد نیازمند ملاحظات خاصی میباشد.

فارغ از منطقه آب و هوایی پس از اجرای سازه گنبد و اجرای ایزولاسیون سطح روی پوسته ایزوله شده میبایست با میلگرد آجدار مشبندی گردد.از این مرحله به بعد فرایند دوغاب ریزی به گونه ای انجام پدیرد که میلگرد در ملات غوطه ور گردد .

کاشیهای گنبد میبایست حداقل جدب آب را داشته باشند.عملیات آماده سازی خاک در فرایند تهیه اینگونه کاشیها نیازمند دقت و تبحر خاصی میباشد.در این مجال مختصری به فرمولاسیون خاک اینگونه کاشیها نیز خواهیم پرداخت.از نظر نقوش درکاشیکاریهای گنبد معمولا از طرحهای اسلیمی ختایی و معقلی با خط بنایی استفاده میگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *